Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bez ibuprofenu - II. díl

Experiment, který jsem provedla za vás. Jak na to, když chce žena přistupovat ke svému tělu citlivě a necpát do sebe při menstruačních bolestech bez rozmyšlení jeden ibuprofen za druhým.

V prvním dílu jsem vysvětlila, jak nepříjemné onemocnění je endometrióza, a věnovala jsem se přípravě na problémovou menstruaci ještě předtím, než samotný menses přijde. Teď se pojďme vrhnout na to, co nám může usnadnit  život během něj.

 

TÝDEN „M“

Každá žena prožívá menstruaci jinak. Platí ale, že menstruace by měla trvat  tři až pět dní, krvácení by mělo být přiměřené a neměly by ji doprovázet žádné bolesti, ani výkyvy nálad. Pokud vše takto probíhá, znamená to, že ženský organismus je zdravý. Pokud ne, značí to nějaký problém.

Já osobně jsem od dob své puberty všude kolem sebe slýchala, že bolest při menstruaci je normální. Teď jsem ale přesvědčená, že ani malé bolesti normální nejsou. Tradiční čínská medicína i Ajurvéda hovoří o tom, že pokud je menstruace bolestivá, značí v těle nerovnováhu (přebytek či nedostatek). Já jsem přesvědčená, že pokud budeme rovnováhu hledat, nebudeme litovat.

 

Jako prioritu si stanovte sama sebe

Čím déle bojuji se zdravotními problémy, tím více jsem zastáncem rčení, že na prvním místě stojím já sama. Jestli máte děti, asi to nebude tak jednoduché, ale podle mého názoru jsou děti tím jediným faktorem, který má právo vám tuto mantru narušit. Většinou máme tendenci říkat si, že „to nepočká“ nebo „to je moc důležité“. Ale bohužel se nám to pak krutě vrátí.

 

 

 

Pokud jste to vy, kdo vaříte (nebo perete, nebo vysáváte, nebo vodíte děti do školky), delegujte tyto činnosti na (chápavého a ochotného) partnera. Pokud je nestihne zaopatřit ani on, domluvte se s ním, že je prostě tento týden nikdo neudělá. Zas tak moc se taky nestane.

Pokud jste bezdětná (ať už s přítelem, nebo ne), zahoďte tento týden všechny povinnosti (jestli to není otázka života a smrti, či ztráty zaměstnání) a věnujte co nejvíce času  odpočinku a regeneraci. Vaše tělo má i tak co dělat, aby si vybojovalo dost náročnou vnitřní bitvu, neexistuje jediný důvod, proč byste mu to měla ztěžovat.

A přidám rovnou další zásadu:  Snižte si laťku a nevyčítejte si to!

V mém dalším článku si můžete přečíst o  teorii lžiček, která vysvětluje, jak těžké je žít s chronickým onemocněním.

 

Spánek

Mám vyzkoušeno, že se mi hodně uleví, když během tohoto týdne jdu spát,  kdykoliv potřebuju.

Je víkend a jste po obědě unavená? Zalezte si do postele, zatáhněte závěsy a vyspěte se. Chce se vám přes týden spát už v osm hodin? I když byste to jindy neudělala, na všechno se vykašlete a běžte si lehnout (během tohoto náročného týdne nehrozí, že byste se za dvě hodiny probudila čilá jak rybička).

Tělo se  nejvíce regeneruje právě během spánku. Takže i když si tento luxus jindy moc nedopřáváte (měla byste!), udělejte to aspoň teď, když je vám tak slabo, že hrozí, že ve frontě na vajíčka omdlíte (vlastně nehrozí, protože podle výše zmíněných rad jste si už nakoupila a v rámci autoimunitního protokolu vajíčka stejně nekonzumujeme).

 

Místo tampónů kalíšek

Tampóny mohou v ženském těle nadělat obrovské potíže. A nemluvím o syndromu toxického šoku (který je způsobený rozkládající se krví v tamponu a může být až smrtelný). Mluvím o jedovatých dioxinech, které v tampónech zůstávají po jejich bělení chlórem. Vaginální sliznice má velkou absorpční schopnost a tělo tyto toxiny rychle vstřebává. Dalším problémem jsou vlákna viskózy (ze které se tampóny vyrábí) – viskóza po kontaktu s tekutinou začne vlákna (plná toxických dioxinů) uvolňovat, ta potom zůstávají na vaginální sliznici i po vyndání tamponu. Toxiny jsou tedy tělem vstřebávány delší dobu a mikročástečky krve zůstávají v těle, mohou se dál rozkládat a způsobovat záněty. Tyto jedovaté látky také mohou zhoršovat zánět v těle a bolesti.

 

 

 

 

Řešením jsou výrobky ze 100% bavlny (ať už organické, či ne), která není drasticky chemicky bělena a v těle se chová jinak a vlákna nepouští (syndrom toxického šoku ale hrozí i nadále!). Anebo přejděte na kalíšek! Ten je vyroben z lékařského silikonu, je levnější a ekologičtější! O syndromu toxického šoku se v souvislosti s kalíšky zatím spekuluje. Většinou se uvádějí informace v tom smyslu, že syndrom nehrozí, protože ke krvi v kalíšku se nedostane vzduch, a proto neoxiduje. Ale objevila se i případová studie, která tuto teorii vyvrací. [14]

 

Chůze

Chůze je pro mě během menstruace asi druhá nejoblíbenější činnost (po ležení v posteli s teplou lahví na břiše). Mám to štěstí, že to do práce mám pohodlně dvacetiminutovou procházkou. Už nesčetněkrát jsem si ověřila (i když jsem brala ibuprofen, protože přiznejme si, ten také vždy nezabere), že svižná chůze mi vždy od bolesti uleví.

Díky svižnějšímu pohybu se vám začnou všechny části těla lépe  prokrvovat, což ulevuje od křečí. Nastavte si tempo tak, aby vám bylo příjemné a nevyčerpávalo vás, ale aby vás zároveň donutilo hluboce dýchat. Při bolestech se dech instinktivně zkrátí a zrychlí. Prodloužené hluboké dýchání dodává tělu více kyslíku pro potřebné činnosti a zajistí uvolnění svalů.

 

Jóga / Mírný pohyb

Přiznejme si, že někdy se nám chce při menstruačních bolestech (zvlášť, když trpíme endometriózou) jen schoulit do klubíčka a umřít. Je těžké donutit se k nějaké fyzické aktivitě. Ale je známo, že  nenáročné cvičení je ideální při boji proti bolesti. Zapojují se stejné mechanismy jako při výše popsané chůzi. Můžete zkusit například jízdu na kole, plavání nebo tanec (či jakýkoliv jiný pohyb, který vám vyhovuje). Pomůže vám to mimo jiné i odvést pozornost od bolesti. Při mírném pohybu také jemně pohybujete s ložisky endometriózy, čímž můžete zabránit vzniků srůstů.

 

 

Když cvičení nezvládnete, nevadí. Můžete aspoň zkusit techniku, kterou mi doporučila kolegyně – funguje jí už léta. Je to modifikace jogínské polohy  Hrdina v lehu (Supta Virasana). Jak vidíte na obrázku, při této poloze se vám spodní část břicha krásně protáhne (což funguje proti křečím!). Můžete si tuto polohu poupravit do jakékoliv pozice, kde budete mít takto pěkně protažené břicho. Nemusíte si ležet na patách, stačí jen podložit záda a nohy si natáhnout nebo dát chodidla k sobě a kolena od sebe… Cokoliv vám bude pohodlné. Přikryjte se teplou dekou a nezapomeňte zhluboka dýchat.

 

Mayská masáž

Mayská břišní terapie Arvigo se jmenuje po Dr. Rositě Arvigo, která tuto externí techniku vypracovala po návštěvě jednoho významného šamana v Belize. Tato technika přináší úlevu od velké řady potíží, kromě menstruačních bolestí také například v případě obrácené dělohy (zakloněné dozadu místo dopředu), bolestivé ovulace či potíží s močovým měchýřem.

Masáž si můžete provádět samy, ideálně třikrát až čtyřikrát denně (jedná se o velmi jednoduché pohyby, které můžete opakovat, jak dlouho budete chtít). Instruktážní video hledejte na blogu Melissy M. Turner s názvem EndoEmpowered.

 

Naslouchat, naslouchat, naslouchat…

Naslouchejte vlastnímu tělu! Zní to jako klišé, ale je v tom obrovská pravda. Je vám tak zle, že do sebe nedokážete vpravit ani sousto? Nenuťte se! Je prokázáno, že stres a zátěž zpomalují trávení (tělo je ve stresu připraveno utéct nebo bojovat, a trávení proto nemá prioritu). Přijde vám některé oblečení nepohodlné? Když nebudete týden nosit džíny nebo jiné těsné oblečení, nic se nestane. Nemá smysl si přidělávat problémy a na už tak bolestivé orgány ještě víc tlačit.

 

Slovo k bylinkám

Když se hovoří o přírodní léčbě čehokoliv, vždy se zmiňuje používání bylinek (například ve formě čajů). I já jsem zkusila různé bylinky, ale zatím nemám (kromě výše zmíněného kurkuminu), jasný názor ohledně toho, co určitě ano a co určitě ne.

 

 

 

Obzvláště u endometriózy může nastat ten problém, že bylinky, které se jinak doporučují na vyrovnání ženských hormonů a u zdravých žen dobře fungují,  mohou endometriózu a její příznaky spíše zhoršit. Jednou takovou bylinkou je Dong Quai (angelica sinensis), která zvyšuje hladinu estrogenu (a já osobně s ní mám negativní zkušenosti). Další bylinkou, před kterou bychom se měli mít na pozoru, je třezalka, která se sice doporučuje na uvolnění a dobrý spánek, ale může zvyšovat menstruační krvácení. Moje osobní zkušenost s třezalkovým čajem je taková, že společně s ibuprofenem vás spolehlivě naprosto vyřadí z provozu, takže pokud potřebujete ráno vstávat do práce, rozhodně se této kombinaci vyhněte. Bez ibuprofenu mi dva čaje z třezalky denně žádné problémy nepřivodily.

 

Jaké bylinky je pravděpodobně bezpečné s endometriózou užívat? Můžete zkusit čaj z  řebříčku pro zmírnění silného krvácení nebo čaj či doplňky z ostropestřce pro podporu činnosti jater (důležité pro detox) a snížení hladiny prostaglandinů. U ostropestřce je ale velmi důležité používat přípravky ze semen, ne z ostatních částí rostliny. Osobní zkušeností zatím nemůžu posloužit, ale pokud si chcete přečíst více, doporučuji blog EndoEmpowered.

 

Experimentujte

Každý si musí najít svou vlastní cestu. Jelikož mám načteny stohy materiálů, vím, že  na jistý typ potíží zabírají podobné přístupy. Existují například různé diety doporučované na endometriózu, potíže s močovým měchýřem (tzv. intersticiální cystitidu), autoimunitní onemocnění, či psychické potíže a deprese. Tyto diety se v mnohém shodnou (například v potřebě vyhnout se zpracovaným potravinám a nutnosti konzumace čerstvých potravin s velkým množstvím ovoce a zeleniny, nebo v doporučení vyhýbat se cukru, lepku a mléčným výrobkům).

Ale náš organismus je jedinečný. A proto to, co zafunguje jednomu, nemusí platit na jiného. Výše zmíněná doporučení jsou dobrým odrazovým můstkem. Díky nim se vyzbrojíte základními informacemi, ze kterých můžete při dalším hledání vycházet. Každý jsme za své zdraví zodpovědný sám!

Proto jsem se rozhodla vzít věci do vlastních rukou a zjistit, co se svými potížemi můžu dělat. A jak vidíte, je toho hodně!  Vědomí toho, že mám nad svým osudem moc, mi rozhodně velmi pomohlo. Takže pokud musíte čelit jakýmkoliv zdravotním potížím, postavte se strachu, vezměte otěže osudu do svých rukou a vězte, že čím více toho uděláte pro své tělo (a duši), tím více se vám odmění.

 

Stálo to za to?

Upřímně řečeno, to je otázka, kterou si musím ještě vyhodnotit. Zvládnout tak intenzívní bolesti, které jsou navíc chronické, je velký oříšek. Chronické bolesti mohou vést ke změnám v mozku (ale dá se to zvrátit!) [15] a není radno si s nimi zahrávat.

 

 

 

Experimentu ale nelituju, protože mi pomohl opět se něco naučit o tom, jak funguje můj organismus. Přesně vím, kdy a jaké typy bolesti očekávat. Navíc jsem udělala několik důležitých objevů. Například to, že bolest je nejhorší, když v práci delší dobu sedím. Nemůžu se hýbat a mé citlivé ženské orgány jsou nepříjemně stlačené. Dá se to trošku zvládnout malými procházkami, mayjskou masáží nebo (když se najde vhodné místečko) je možné Polohu ležícího hrdiny zvládnout na stole s nohama na židli.

Mé nejdůležitější zjištění bylo ale následující: Kdykoliv jsem se dostala na pokraj zvladatelnosti (v mém případě to znamená pocity na zvracení a téměř černo před očima, a ibuprofen v ruce), pokud jsem silou vůle ještě chvíli vydržela, udělalo se mi vždy do pěti minut líp. Tohle pravidlo platilo opravdu vždy!

Takže když se zamyslím nad negativními účinky léků popsanými na začátku prvního dílu článku, možná mi to za to příště přece jen stát zase bude.

 

[14] http://drjengunter.wordpress.com/2015/10/28/toxic-shock-syndrome-is-also-related-to-menstrual-cups/

[15] http://www.drjoetatta.com/how-chronic-pain-rewires-the-brain/

Autor: Emma Hradecká | neděle 10.7.2016 15:39 | karma článku: 14,57 | přečteno: 898x
  • Další články autora

Emma Hradecká

Operace endometriózy - Mé zkušenosti z Belgie

Mám za sebou svou první operaci v životě. Operaci endometriózy. Je to nemoc, o které se stále ještě moc nemluví, a to je jeden z důvodů, proč jsem se rozhodla o ní psát na svém blogu Good Vibes Huntress.

28.3.2017 v 14:36 | Karma: 12,32 | Přečteno: 912x | Diskuse| Ona

Emma Hradecká

Operace endometriózy - Jak se na ni připravit

Na operaci jdu za týden. Věnovala jsem spoustu času a úsilí vyhledávání informací, a tak se s vámi chci podělit.

17.3.2017 v 18:09 | Karma: 25,08 | Přečteno: 8894x | Diskuse| Ona

Emma Hradecká

Týden pro endometriózu

Endometrióza je nemoc, o které se moc neví, ani moc nemluví. Přitom postihuje asi 1 ženu z 10. 3.-9. břežna 2017 proběhne světový týden zvyšování povědomí o této nemoci. Ráda se k této iniciativě přidávám i na svém blogu v češtině.

8.2.2017 v 22:48 | Karma: 10,42 | Přečteno: 538x | Diskuse| Ona

Emma Hradecká

9 mýtů o obilovinách

Nové vědecké poznatky přináší nový pohled na „zavedené“ pravdy. Diskuze o lepku (a obecněji obilovinách) se vede stále častěji a vyvolává emoce u obou táborů – u zastánců i u odpůrců.

29.7.2016 v 10:53 | Karma: 18,01 | Přečteno: 1604x | Diskuse| Společnost

Emma Hradecká

První pomoc při zažívacích potížích

aneb Co jsem se dozvěděla o dietě GAPS. Jaký přístup zvolit, když "rohlík a černý čaj" nefunguje. Anebo když musíme dodržovat speciální autoimunitní dietu. Informace, které mohou pomoci každému z nás.

18.7.2016 v 9:58 | Karma: 17,71 | Přečteno: 1557x | Diskuse| Společnost

Emma Hradecká

Autoimunitní teorie lžiček

Jak na lžičky s endometriózou. Znáte někoho, kdo trpí chronickým onemocněním? U autoimunitních onemocnění na člověku na první pohled nepoznáte, že ho nemoc trápí. Teorie lžiček je tady od toho, aby nám lépe situaci vysvětlila.

9.7.2016 v 9:37 | Karma: 17,94 | Přečteno: 1236x | Diskuse| Společnost

Emma Hradecká

Bez ibuprofenu - I. díl

Experiment, který jsem provedla za vás. Jak na to, když chce žena přistupovat ke svému tělu citlivě a necpát do sebe při menstruačních bolestech bez rozmyšlení jeden ibuprofen za druhým.

8.7.2016 v 9:41 | Karma: 14,63 | Přečteno: 1047x | Diskuse| Ona

Emma Hradecká

Zbožňuju Freeletics, cvičím jógu

aneb Jak na fyzickou aktivitu při dlouhodobém onemocnění. Autoimunitní (či chronické) onemocnění neznamená, že se člověk musí vzdát svých oblíbených pohybových aktivit. Ale znamená to, že musí přenastavit tréninkový plán.

7.7.2016 v 17:41 | Karma: 14,03 | Přečteno: 1853x | Diskuse| Sport

Emma Hradecká

Proč potřebujeme více tuku

(A proč nám cukr škodí.) Potřebujeme do stravy zařadit víc zdravých tuků a minimalizovat cukry. Toto mě uslyšíte říkat prakticky neustále. Víc tuků, žádné cukry. Je načase vysvětlit, proč tomu tak je.

6.7.2016 v 15:26 | Karma: 25,65 | Přečteno: 1663x | Diskuse| Společnost

Emma Hradecká

Endo... Jak žít s bolestí

aneb Jak mi autoimunitní paleo pomohlo zbavit se strachu. Jednoduché shrnutí nelehké osobní cesty, která končí nadějí na kvalitnější život bez bolesti.

5.7.2016 v 10:40 | Karma: 21,65 | Přečteno: 2143x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2031x
Jmenuji se Emma, vystudovala jsem obor Translatologie na UK v Praze a podařilo se mi splnit si svůj sen a získat místo tlumočnice v evropských institucích. Dlouhodobě bojuji se zdravotními problémy (byla mi diagnostikována endometrióza a adenomyóza), od ženských potíží po potravinové intolerance. Rozhodla jsem se vyzbrojit řadou informací (převážně ze zahraničních zdrojů) a o informace a svou osobní cestu se podělit. Pokud vás zajímá alternativní přístup k ženskému zdraví (a zdraví obecně), výživa, sport, či meditace, jsem tu pro vás. Recepty  a zajímavosti o potravinách zveřejňuji na svém osobním blogu Good Vibes Huntress. Příjemné čtení!

Seznam rubrik